Robin Lundgren är ny försäljnings- och marknadschef i IFK Malmö. Foto: Formform 2018

Ett av de absolut viktigaste nyförvärven IFK Malmö gjort i sin nysatsning mot elitnivå är att 50-årige Robin Lundgren adjungeras till styrelsen och samtidigt tar rollen som försäljnings- och marknadschef. 

Yrkesmässigt kommer Lundgren från en bakgrund som försäljnings- och marknadschef i förlagsbranschen, men har även varit egen företagare i många år och startat samt drivit allt ifrån reklambyrå till butik.

I dag arbetar han också som investerare/affärsängel i startuppfasen av små och medelstora bolag

Robin Lundgren har inte varit involverad i klubblagsfotboll på många år, men har ett väldigt gult hjärta och spelade själv i IFK Malmö från P10 och hela vägen upp till A-truppen.

– Jag tycker att det ska bli extremt kul att få bidra till att IFK tar tillbaka sin rättmätiga plats i elitfotbollen. Det får ta lite tid, men tillbaka ska vi, konstaterar han.

– I ännu större utsträckning brinner jag dock för att vara med och bygga upp klubbens ungdomsverksamhet till forna glansdagar. Detta ska vi bland annat göra genom att utveckla vårt fantastiska projekt ”Fri lek åt alla”, där vi erbjuder Malmös alla 5- till 15-åringar att spela fotboll utan kostnad.

– Det kostar pengar att driva en fotbollsklubb och min roll är självklart att dra in mer pengar till föreningen så vi kan bygga vidare på elitprojektet för seniorlaget, men också satsningen på vår fina ungdomsverksamhet. Båda benen är precis lika viktiga för att IFK Malmö Fotboll ska bli hållbart och framgångsrikt i längden.

– Styrelsen, med Andreas Persson i spetsen, har tillsammans med ICA Maxi-butikerna gjort ett fantastiskt jobb i uppstarten av projektet ”Fri lek åt alla”. Nu ska vi ta ytterligare steg för att utveckla detta projekt och få in ännu fler ungdomar till föreningen under 2020. Ett av de viktigaste uppdragen som jag har är att aktivt söka efter ytterligare en huvudsponsor till projektet. ICA Maxi-butikerna i Malmö är som sagt redan med.

– Ska även spetsa till och fräscha upp vår profil i klubben samt bidra till att vi kommunicerar ut vår fina verksamhet bättre till allmänheten och företagen som verkar i regionen.

– Jag är Malmöbo i hela mitt hjärta och själ och har uppfostrat mina två fantastiska döttrar här. Efter många år i näringslivet handlar även mitt engagemang i IFK Malmö om att få ge tillbaka lite till staden jag älskar.