NÀr IFK Malmös A-lag spelar hemma ansvarar ungdomslagen för bollservice. De ungdomsspelare (sex till antalet) som ordnar bollservice anmÀler sig frivilligt till sina respektive trÀnare/lagledare den aktuella matchveckan, dock aldrig senare Àn tre dagar före matchdagen.

NÀr ett lag av bollservicefunktionÀrer (killar eller tjejer) har anmÀlt sitt intresse utses en bollservicekapten som ansvarar för att bollserviceklÀderna ÄterlÀmnas i rÀtt antal och skick efter avslutad match.

IFK Malmö tillhandahÄller rÀtt klÀdsel för denna uppgift.

REGLER FÖR BOLLSERVICE:

1) UppmÀrksamma pÄ det pÄgÄende spelet för att bollservicen ska kunna ske snabbt och smidigt nÀr bollen passerar sid- eller kortlinje. För att detta ska vara möjligt innebÀr det inget bolljonglerade (tricksande) eller inbördes passningsspel.

2) Placering av bollservice Àr enlig följande: En funktionÀr pÄ vardera kortsidan i anslutning till mÄlet, tvÄ funktionÀrer pÄ vardera lÄngsidan dÀr varje funktionÀr ansvarar för respektive planhalva. Sammanlagt sex funktionÀrer.

3) Om en boll spelas över arenans inhÀgnad mÄste bollservicekaptenen genast utse en av funktionÀrerna som omedelbart beger sig utanför arenan för att ÄterhÀmta bollen.

4) Tid för samling för bollservicefunktionÀrerna Àr enligt följande: Bollservicekaptenen bör vara pÄ plats en timme och 15 minuter före avspark, medan övriga i bollservicelaget bör ansluta senast en timme före avspark.

5) Efter slutsignalen ska bollservice svara för att reklamskyltarna tÀcks över.

För sin generösa insats för sin förening bjuds bollservicefunktionÀrerna pÄ fika efter avslutad match (korv, dricka eller godis).

Text: Thomas Green