VÅRA FÄRGER

IFK-organisationens färger är blått och vitt. Färgerna på tävlingsdräkterna (tröja, byxa och strumpor) bör därför utformas i dessa färger. Varje förening får själv bestämmasammansättningen av färgerna, villkoret är dock att färgerna blått och vitt används.

Nu är det så att en del, ungefär 20 procent av föreningarna i Sverige, har andra färger i sin tävlingsdräkt. IFK Malmö har Centralstyrelsens tillstånd att spela i gult, kallas därför ”Kanariefåglarna” eller ”di gule” efter sin gula tävlingsdräkt.

KAMRATORGANISATIONEN HAR TRE TYPER AV EMBLEM

1. Föreningsmärket i blått, vitt och guld som klubben använder på klubbnålar, brevpapper med mera.
2. Tävlingsmärket/dräktmärket. De IFK-föreningar som har tröjan i vit eller blå färg skall ha märket i blå/vit färg. IFK Malmö har ett vitt reservställ och skall således ha blått och vitt märke på tröjan.
3. Kamratstjärnan i blått eller vitt får användas som tävlingsmärke om tröjan är blå eller vit. IFK Malmö får ha den blå stjärnan på sina gula och vita byxor.

FLAGGOR

Kamratorganisationen har en egen flagga i vitt med ett blått och vitt kors som måste hissas vid alla hemmamatcher.

Numera har IFK Malmö dessutom en egen flagga med föreningsmärket på gul botten.

Text: Curt Henriksson