Varumärket, en styrka för att komma tillbaka

Under rubriken "Ur gul synvinkel" kommer Magnus Månsson på vår hemsida att med ojämna mellanrum ge sina synpunkter på IFK Malmö med några utvikningar om fotboll och idrott i allmänhet.

Lars Holmberg
Ordförande


Varumärket, en styrka för att komma tillbaka

Ett varumärke är viktigt. Även för en idrottsförening.

IFK Malmö har haft ett av Idrottssveriges främsta. Men det är skamfilat. Olle Möller, som i ungdomsåren spelade fotboll i IFK Malmö och därefter haft en administrativ karriär inom skånsk och svensk fotboll, skrev för en tid sedan i sin blogg att det finns få idrottsklubbar som så missbrukat sitt varumärke som just IFK Malmö. Tyvärr har den gode Olle rätt.

110-åriga IFK Malmö har varit en av landets ledande föreningar i friidrott, handboll och fotboll, både på herr- och damsidan, och när bandyn hade sin glansperiod i Skåne var IFK många gånger bäst i distriktet liksom i ishockey under den sportens pionjärår här nere.

Så är det inte längre. I fotboll är IFK en division 3-förening med en numerärt liten ungdomsavdelning, i handboll driver en "infödd" IFK-are, Joakim Björkman, en ungdomssektion med fem lag (13 år och yngre) och en handbollsskola, i bandy är IFK Malmö ett exotisk, trevligt inslag i Skånes idrottsliv, i bowling har IFK två lag på en lägre nivå.

När handbollens elitdel bröt sig ur IFK-gemenskapen och bildade HK Malmö var en av de uttalade anledningarna IFK Malmös (läs fotbollens) skamfilade rykte med stora skulder och konkurshot. I ett historiskt perspektiv är IFK-handbollen inte oskyldig till IFK:s dåliga rykte och ekonomi. Så sent som 2005 drog handbollen också ekonomisk nytta av den då återupplivade IFK Malmö Idrottsallians och under många av de tunga åren var det sanna IFK-vänner som bidrog ekonomiskt till verksamheten inom handbollen.

Nåväl, det är historia. Nu gäller det att ta tillvara IFK Malmös varumärke, att stärka det. Trots att det är skamfilat har det sitt värde i Malmö. Men det varar inte hur länge som helst. IFK-generationen är gammal, den måste föryngras och bli större. Det är rätt tillfälle nu. Låt vara att det finns sex Malmöklubbar på högre nivå än IFK och ytterligare tre på samma. Men jag tror att det bara är MFF som har ett starkare varumärke.

Vägen att stärka det går givetvis via ett snabbt avancemang i alla fall ett steg i seriepyramiden men främst genom att bygga upp en stor, stabil ungdomssektion med långsiktiga mål. En sådan ger ekonomi och nödvändig egenrekrytering. Ungdomstränarna behöver dock hjälp att engagera intressanta föräldrar. Där finns de resurser som är nödvändiga för att bygga upp ett nytt IFK Malmö.

Låt Kvarnby IK, Malmös andra mer än 100-åriga fotbollsförening, vara det idrottsliga föredömet. I den klubben har man byggt upp en ungdomssektion, som levererat spelare till danska högsta ligan och grundstommen till ett lag, som i år bytte plats med IFK Malmö i seriesystemet. Jag har sett många av Kvarnbys matcher den gångna säsongen och sett och hört vilken stöttning laget fått. Det gäller också några ungdomsmatcher.

Detta stöd måste även IFK:s A- och ungdomslag få för att göra ett starkt IFK-varumärke ännu starkare.
 
Fotnot. Joakim Björkman är son till Tore Björkman, som spelade handboll under många säsonger i IFK Malmös allsvenska lag och var styrelseledamot under många år i handbollssektionen och huvudstyrelsen.